• 0416 - 217017

Really-IT biedt hulp als je bedrijf gekidnapped blijkt

dooradmin

Really-IT biedt hulp als je bedrijf gekidnapped blijkt

Een helaas waargebeurd verhaal van de eigenaar van een technisch bedrijf die dacht zijn bedrijfsnetwerk goed beheerd te hebben. Op een dag in oktober bleken alle bedrijfsgegevens verloren. Een belevenis die hij nog een laatste keer wil vertellen om het daarna achter zich te laten omdat hij het er weer ‘warm’ van krijgt als hij eraan terugdenkt.

‘Ik dacht echt dat ik ICT goed geregeld had. Elke maand kwam mijn ICT-beheerder systeembeheer doen. Ze bekeken dan de computers en de server. Ook werden er regelmatig uitdraaien gemaakt waarop te zien was dat de verschillende controles waren uitgevoerd’. Dat de ‘groene vinkjes’ niet zo groen leken als deed vermoeden, bleek later, vertelt de eigenaar.

Op de bewuste woensdagavond wilde de eigenaar nog even inloggen om thuis te werken. Hij merkte dat hij sommige bestanden niet meer zag. Hij dacht dat het lag aan het ‘op afstand inloggen’. Vond het vreemd maar dacht: ‘Morgen maar zien’. Donderdag op de zaak kwam hij er al snel achter dat hij geen bestanden meer had, er was de hele nacht versleuteld. Ik zie de wanhoop in zijn ogen als hij mij zegt: ‘Niks meer, het complete bedrijfsproces stond stil!

Nadat de eigenaar contact heeft opgenomen met zijn ICT-beheerder gaan zij met de melding aan de slag. En toen bleef het stil. Na nog een keer bellen kwamen de ICT-ers toch naar het ‘plaats delict’. Al snel vertelde ze de eigenaar in een afgesloten kamertje dat het er niet goed uitzag. De back up bleek ook versleuteld. De volgende dag werkten zij er ‘achter de schermen’ aan en vertelden vrijdagavond doodleuk dat ze er na het weekend mee verder zouden gaan. Dit was het moment waarop de directeur besloot zelf een andere oplossing te zoeken. Hij wilde af van het hopeloze gevoel om het helemaal uit handen te geven en geen grip te hebben op de voortgang.

Ondertussen had de eigenaar via een relatie de naam Roland van de Put van Really-IT doorgekregen en belde hem op. Roland voelde dat dit geen weekend kon wachten en beloofde direct zaterdagmorgen naar het bedrijf te komen.

Roland zag al snel dat er geen recente back up beschikbaar was en ging aan de gang om te proberen de bestanden terug te kopen. Er volgden intensieve, nooit te vergeten uren op het kantoor met z’n tweeën. De eigenaar zag dat Roland zich er direct enorm in vastbeet en dat gaf veel vertrouwen. Je bouwt op zo’n manier heel snel een speciale band op met iemand die je hiervoor niet kende.

Er werd contact met de hacker gelegd die een bedrag in bitcoins eist. Via de Really-IT creditcard zijn de bitcoins gekocht en is er gehandeld op de beurs. Nog even was het spannend of er na transactie genoeg geld was overgemaakt naar de hacker. Via het hackers netwerk werd de decryptiesleutel ontvangen en konden de bestanden gerepareerd worden.

Natuurlijk was dit allemaal illegaal en moet je wel wat kennis hebben om zo diep in het circuit te raken. Beetje ‘Spooky’ om zo in het weekend te belanden op sites waar je normaal niet wilt wezen maar soms breekt nood wetten! Direct nadat de sleutel was ingevoerd en er op advies van Roland een backup aan werd gehangen, werd de data binnengehaald.

Zondagavond (na 10 uur decryptie) zagen Roland en de eigenaar inderdaad dat het gelukt was en ze maakten alles in orde zodat er op maandag weer ‘gewoon’ gewerkt kon worden. Vanaf dat moment werd de eigenaar onbesproken klant bij Really-IT mede omdat hij de slogan ‘Uw probleem onze uitdaging’ zelf ervaren heeft. De eigenaar heeft veel respect voor Roland, hij krijgt het nog warm als hij eraan denkt dat hij hem hiervoor niet kende, geen voorschot ontving maar dat Roland wel direct het hele weekend klaarstond om te helpen. 

Deze nare gebeurtenis laat ons ervaren dat je in een paar dagen tijd een stevige vertrouwensband kunt opbouwen voor een goede zakelijke samenwerking. 

Natuurlijk was er daarna nog een nasleep met de ICT-beheerder. Die spartelde nog even na toen onze klant hem vertelde geen vertrouwen meer in de samenwerking te hebben. Ook daarin bood Roland hulp en uiteindelijk stelde de oude beheerder de codes van de server beschikbaar waarna Really-IT de service kon overnemen.

Really-IT kan het probleem zoals in dit verhaal weergegeven, voorkomen door de nieuwe dienst ‘Endpoint protection’ wat meer is dan een traditioneel anti-virusprogramma. Hiermee blijf je verschoond van dit soort ‘kidnapp-praktijken’.

Voor meer informatie zie (https://reallyitdiensten.nl/2019/06/21/schijnveiligheid/).

 

 

 

Over de auteur

admin administrator